Info om Frafalds-processen

Frafald anses som den største synd i islam.  I koranen beskrives frafald som den eneste synd der ikke kan tilgives, og i haddith står det direkte beskrevet at frafaldne skal dræbes. 

Ibn ‘Abbas said:
“The Messenger of Allah [SAW] said: ‘Whoever changes his religion, kill him.’”
 
أَخْبَرَنَا عِمْرَانُ بْنُ مُوسَى، قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ، قَالَ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ، عَنْ عِكْرِمَةَ، قَالَ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ “‏ مَنْ بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ ‏”‏ ‏.‏
 
Grade:  Sahih (Darussalam)    
Reference  : Sunan an-Nasa’i 4059



Vi har i foreningen frafalden lavet en oversigt, der viser frafalds processen og skridt for skridt forsøger vi at klargøre hvordan det udmønter sig i praksis her i Danmark. 
I mere end 12 muslimske lande er der i dag dødstraf for at forlade islam. 

     
Tvivl
Det giver ikke mening for mig.

For den troende muslim, er tvivlen det første skridt. Modsigelser i koranen, hadidth, eller konkrete tekster som vækker afsky og mishag og i sidste ende tvivl, er en angstprovokerende følelse for den troende. Ikke blot er det hele ens fundament som person der smuldre, men tvivl i sig selv er syndigt ifølge islam.  Det er en del af indoktrinereingen i islam, at man ikke må stille for mange spørgsmål ved skaberen.  Men når man først er begyndt på det, er det svært at stoppe. 

For de muslimer, der som folk er flest, ikke er særligt troende, er denne del af tvivlen en anden. Her springer man nemlig den personlige religiøse del over,  og hopper direkte til næste fase.   

Dobbeltliv
At ride på to heste
Man tror ikke længere, men man lader som om.
Mange frafaldne lever dobbeltliv, hvor de udadtil lever efter de islamiske regler og forventninger. Nogle går i moskeen, beder eller faster fordi det forventes af dem, og fordi de er nødt til at holde facaden selvom de i realiteten slet ikke tror længere. Dette skyldes en frygt for de uoverskuelige konsekvenser det kan have at frafalde. Man frygter ikke længere allahs straf, da man ikke længere tror og man er ikke længere i tvivl, men det er det sociale pres og traumebåndet som fylder mest her.
For de, som allerede som barn har gjort op med tvivlen, er denne fase en lidt anden. De kommer ikke i moskeen, eller beder. De har ofte heller ikke interesseret sig for religion og heller ikke læst koranen. Denne gruppe, vokser ofte op i hjem hvor de får relativt frie tøjler. Mange gange må de gå i byen, feste eller på anden måde leve frit. De er det man i daglig tale vil kalde “kulturmuslimer”
Den nemme vej virker til at være den, hvor man beholder mærkatet “muslim” trods man ikke følger islam, fordi det trods alt er mere trygt og langt mindre konfliktfyldt, når man beholder mærkatet “muslim”
Problemet her er dog, at selvom man ikke tror på islam, ender man altid med alligevel at følge de islamiske forventninger fra familie og venner, netop fordi man ellers vil blive konfronteret og dermed kan fremstå som frafalden. Det kan være alt lige fra ægteskab som forventes at skulle være med en muslim, til omskæring af drengebørn, men også helt grundlæggende hvilke holdninger man må ytre offentligt uden at blive afsløret for at være frafalden. For at overleve i denne situation, vælger mange et selvbedrag, hvor man forsøger at passe ind i gruppen, ved at fornægte den virkelighed man er i, ved at forsvare islam, trods man slet ikke ved ret meget om islam. Mennesker der har været udsat for psykisk vold beskriver at de efter bruddet mærker og kæmper med en afhængighed til den tidligere partner, de har svært ved at slippe partneren. På samme måde oplever frafaldne denne afhængighed. Man ender derfor som en medløber, der forsvare sin egen voldsmand. Man beholder mærkatet som “Muslim” fordi det er langt mere utrygt og konfliktfyldt at kalde sig frafalden og medfører en konflikt som de færreste er klar til, men som nødvendig og i virkeligheden uundgåelig. 
Konfrontationen
Det er uundgåeligt
Jeg er ikke længere muslim

Konfrontationen er uundgåelig. Når man ikke længere kan ride på to heste, og når man erkender at man er nødt til at sige fra kommer konfrontationen, og det reelle opgør. 
Konsekvenserne herved er forskellige, og kan i værste tilfælde være æresdrab, hvor man i den milde ende finder udstødelse fra familien. 
Men i langt de fleste tilfælde, vil der ved konfrontationen ske en manipulativ og psykisk vold, hvor familien og baglandet vil forsøge at give den frafaldne skyldfølelse eller give følelsen af, at det man gør er forkasteligt og umoralsk, hvor sandheden dog er, at man bare ikke tror på allah længere, og vil leve sit liv på ens egne præmisser. 
Eksempler på de manipulative tilgange, er når man som frafalden får at vide, at ens syge mor ikke kan klare det hvis man frafalder, eller når faderen mister status i miljøet, søskende bliver forældrenes forlængede arm i missionen på at få den frafaldne tilbage i folden. For det rammer hele familien, hvis blot et enkelt medlem frafalder.  Nogle familier siger nogle gange at de accepterer at man er frafalden, men gør det meget klart, at man under ingen omstændigheder skal sige det til andre. Dermed bliver denne accept betinget af, at man fortsætter med at leve et dobbeltliv, dog nu hvor familien kender til det, og det er ikke fyldestgørende, da man på den måde stadig vil være underlagt islamiske dogmer og forventninger, netop fordi alle andre stadig tror man er muslim. 
Man er simpelthen nødt til at holde fast og stå fast på, at man intet forkert gør ved at frafalde, uanset hvor meget der forsøges at manipulerer fra familiens side.  Og det er svært, både fordi der er en frygt for reel vold, men også fordi man ønsker jo naturligvis et godt forhold til sin famile og bagland. 

Virkeligheden er dog, at det aldrig bliver et godt forhold hvis man giver efter, for så lever man fortsat på en løgn. 
Og man kan vende det om og sige, at hvis man mister gode relationer på grund af sit frafald, ja så har det nok ikke været så gode og sunde relationer til at startet med.